Charakterystyka ogólna
Fot. System odwodnienia krawężnikowego ACO KerbDrain.
Fot. Zastosowania systemu krawężnikowego
Fot. Odwodnienie krawężnikowe SYTEC.
Odwodnienia mostowe
To rozwiązanie przeznaczone dla ochrony elementów betonowych i żelbetowych mostów i wiaduktów przed szkodliwym działaniem roztworów wodnych zawierających sole, zasady, paliwa i smary. Umożliwiają odprowadzanie wody z górnej powierzchni mostu poniżej jego konstrukcji w sposób swobodny (most) lub z wykorzystaniem pionu deszczowego (wiadukt). Na rynku dostępny jest system odwodnień mostowych „ANCOR” firmy ANCOR SYTEC wykonany w postaci wpustów (sączków) krawężnikowych z polimerobetonu i prefabrykowanych krawężników z laminatów żywiczno-szklanych. Połączenie obu elementów zapewnia wysoką estetykę oraz dodatkowo wyznacza kierowcom tor jazdy.
Budowa odwodnienia mostowego firmy ANCOR
System odwodnienia mostowego SYTEC typ ANCOR składa się z 7 elementów, jest to:
- deska gzymsowa prosta lub profilowana z polimerobetonu,
- balkon mostowy pod latarnię,
- wpust mostowy z polimerobetonu,
- sączek mostowy z laminatu żywicznego,
- krawężnik mostowy z polimerobetonu,
- krawężnik mostowy ze ściekiem z polimerobetonu,
- ściek przykrawężnikowy z polimerobetonu
Zewnętrzna powierzchnia gzymsu pokryta jest gładkim laminatem na bazie żelkotu poliestrowego i może mieć praktycznie dowolny kolor z zakresu kolorów palety RAL.
Sączek to element służący do punktowego zbierania wody z poziomu izolacji mostu. Wykonanany z laminatu poliestrowego, zbrojonego włóknem szklanym, oferuje wytrzymałość nie mniejszą niż w sączkach stalowych oraz znacznie większą odporność chemiczną
Odwodnienie mostowe firmy IRMA
System odwodnień mostowych firmy Irma stanowi skuteczną ochronę obiektów mostowych przed szkodliwym działaniem agresywnych chemicznie wód opadowych spłukujących z nawierzchni jezdni sole, kwasy, zasady oraz substancje ropopochodne.
Składa się z przykrawężnikowych korytek ściekowych, elementu krawężnikowego, wykonanych z polimerobetonu oraz z żeliwnego wpustu mostowego typu WM – 150C lub WMD – 150D. Elementem systemu uzupełniającym jest wykonana z polimerobetonu deska gzymsowa mostowa.
Rys. Wpust mostowy firmy IRMA.